Somemarkkinointi

Digitaalinen Markkinointi

Yrityksen näkyvyys somessa on koko ajan ratkaisevassa asemassa, some on usein päivittäisessä käytössä oleva formaatti, jota ihmiset hyödyntävät kukin omiin tarpeisiinsa. Siksipä somemarkkinointi on tehokas markkinoinnin keino. Erilaisia somekanavia ovat esimerkiksi facebook, instagram, youtube. Somemarkkinoinnin valttikortti on markkinoinnin tarkka kohdentaminen halutulle kohderyhmälle, huomioon ottaen mm. ikä, sukupuoli, kiinnostuksen ja mielenkiinnon kohteet, harrastukset. Somemarkkinoinin avulla voidaan hyödyntää tehokkaasti iskeviä tekstejä, sanoja, visuaalisuutta, ääniä, kuvia, videoita, joilla on tunteisiin vetoavia vaikutteita ja sitä myöten yritys pääsee lähemmäksi tavoitettaan. Somemarkkinointi on myös asiakkaasta riippumatonta markkinointia, eli asiakas ei aina hae juuri kyseistä tarjontaa, materiaali löytää itse itsensä tarkan kohdennuksen avulla asiakkaan some-kanavalle ja pyrkii valloittamaan asiakkaan puolelleen.

Somessa tapahtuva markkinointi on helppoudessaan ja ihmisten somen kulutuksen vuoksi jo hyvin yleistä, eikä tarvitse tehdä hirveästi ponnisteluja saattaa markkinointia oikeille asiakkaille, oikealla tarjonnalla. Koska erilaiset somekanavat ohjaa samanhenkisiä ihmisiä yhteen luomalla erilaisia ryhmiä ja sivustoja mielenkiintojen mukaan, on yrityksen helppo käyttää tätä hyväkseen. Niinpä somemarkkinointia suunniteltaessa on näistä ryhmistä ja sivustoista saatavilla arvokasta tietoa, kuten mielipiteitä tarjonnasta ja toiveista tarjonnan suhteen. Somessa tapahtuva mainonta voidaan myös kohdistaa yrityksen kotisivuilla vieraileville potentiaalisille asiakkaille. Monelle lienee varmasti tuttua mainoksen ilmestyminen omalle some-kanavalle juuri kun on vieraillut kyseisen yrityksen sivustolla. Somemarkkinoinnissa erilaisten mainosten ja päivitysten tekeminen voidaan toteuttaa hyvin monipuolisilla ja kiinnostavilla materiaaleilla. On olemassa paljon erilaisia työkaluja graafiseen suunnitteluun ja toteuttamiseen, voi niitä hyödyntämällä saavuttaa huimia tuloksia mainoksien klikkauksissa ja myös asiakasvirrassa. Päivittäisessä käytössä olevan some-kanavan uutisvirrassa näkyvä mainos on joko heti huomiota herättävä tai hukkuu muun uutisvirran sekaan kanavaa selatessa. Siksi somemarkkinoinnissa keskitytään koko ajan enemmän ainutkeraisuuteen, visuaalisuuteen, videokuvaan, helposti sisäistettävään ja selkeään kuvaan tai tekstiin, jotka saavat katsojan heti kiinnostumaan sisällöstä tai se jää ainutkertaisuudellaan katsojan mieleen. Suurena etuna somessa vaikuttavalle yritykselle on oma some-kanava, jonka kautta voi olla yhteydessä asiakkaisiinsa erilaisilla päivityksillä ja yritys saa näin myös lisäarvoa toiminnalleen. Erilaiset somepäivitykset ovat merkityksellisiä jo olemassa oleville asiakkaille ja some-tilin seuraajille, mutta sitäkin tärkeämpää on kohdistettu markkinointi, yrityksen tavoitellessa koko ajan uusia, sitoutuvia asiakassuhteita. Nykypäivän somea kannattaa ehdottomasti hyödyntää markkinoinnissa.

Mikäli kiinnostuksesi heräsi, elä epäröi ottaa yhteyttä!