Seo, Google & Facebook Ads

Hakukoneoptimointi / SEO

Nykypäivänä uutta hankittaessa tai on otettava selvää joistain asioista, käytetään ensisijaisesti helpointa tapaa: etsitään tietoa netistä. 

Ihmisten selaillessa internettiä eri hakukoneilla, on hakukoneiden ehdottamilla hakutuloksilla omanlaisensa arvojärhestys. Hakukone etsii avainsanojen sekä hakulausekkeiden perusteella suosittuja ja laadukkaita sivustoja. Niin maailmanlaajuisesti kuin Suomessakin suosituin hakukone on Google, Suomessa lähes 100 % hauista tehdään googlettamalla.

Seo, Google ads, Facebook Ads

Kun suuri osa asioinnista tapahtuu internetissä ja suosituimmaksi hakukoneeksi on noussut google, ei ole yrityksille joutavanpäiväistä panostaa hakukoneoptimointiin ja pyrkiä googlen suosioon. Hakukoneoptimointia suunnitellessa sivustolle, on ensisijaisen tärkeää tunnistaa kohderyhmä, kenelle sivustolla esitetty palvelu on kohdistettu ja millaisia hakuja kohderyhmä käyttää palveluita etsiessään. Ei siis riitä ainoastaan yrityksen nimi, vaan harkitusti sivun sisältöön liittyviä avainsanoja ja hakulausekkeita.

Hakutuloksissa nouseminen kärkisijoille edellyttää usein varsinaisten kotisivujen lisäksi enemmän monipuolisuutta, joihin hakutulokset täsmäävät. Yrityksen sivujen ylläpitämä blogi, sosiaalinen media, linkkien hankkiminen suosituilta sivustoilta, lisäävät laatua ja näkyvyyttä google-hauissa. Laadun ja näkyvyyden ilmentää sivuston kävijämäärä, sivustolla vietetty aika ja linkkien jakamisen sekä avaamisen määrä. Mitä korkeammat lukemat, sitä enemmän google saa positiivista informaatiota.

Hakutulosten keskimääräiseen sijaintiin vaikuttaa myös SSL tai TLS sertifikaatti sekä sivustosi nopeus. Sivustosi Nopeuden pystyt tarkistamaan täältä.

Facebook-mainonta

Kaupallisesta näkökulmasta, mainonnan tehokkain tapa on saattaa mainos sosiaaliseen mediaan, mm. Facebookiin. Somessa mainoksen kohdistamisen voi rajata hyvin tarkasti halutulle kohderyhmälle. Kohderyhmään kuuluvien ajatuksia ja toiveita voi seurata somepalstoilta, erilaisista ryhmistä ja keskusteluista, näin pääsee hyvin lähelle mitä ja miten kannattaa rakentaa mainontaa. Facebookissa ja muualla somessa nähtävän mainoksen sisällössä tekstin lisäksi on täsmentävä ja erityinen piirre: houkutteleva ja mielenkiintoa herättävä kuva/kuvitus, videokuva sekä äänet. Näillä ominaisuuksilla saadaan huomio, joka johtaa mainostekstin lukemiseen siten, että kuvan/videon sisältö ja teksti komppaavat toisiaan. Mainoksen klikkaaminen johtaa edelleen tuotteentarjoajan myyntisivulle, josta hakija löytää lisäinfoa mainonnan tuotteesta tai palvelusta. Hyvin tehty facebook-mainos suunnattuna oikealle kohderyhmälle kerää klikkauksia, katselumääriä, yrityksen some-sivuista tykkäämistä tai sivuston seuraamista. Yritys saa lisää näkyvyyttä ja löytää helpommin potentiaaliset asiakkaat.

Google-mainonta

Hakukoneella tehdyt haut avaavat haun vastaavia osumia, yksi tähän sisältöön kuuluvista on mainokset. Yritys mainostaa palveluaan tai tuotettaan oikeilla hakusanoilla ja oikealle kohderyhmälle, näin mainos löytää hakijan luokse. Google-mainoksen tarkoituksena on saada hakijan mielenkiinto heräämään hyvin lyhyessä ajassa, alle sekunneissa. Klikkauksia saava mainos on huomiota herättävä ja ainutlaatuinen. Klikkaus johtaa palvelun- tai tuotteentarjoajan myyntisivulle ja hakija saa täsmentävät tiedot haustaan. Tässäkin pätee sivuston laatu, jos sivusto ei miellytä, hakija poistuu sivustolta.

Mainoksen ulkoasu kertoo hakijalle lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä mainostetaan. Huomion herättävä mainos sisältää hieman liioiteltua mahtipontisuutta ja innokkuutta, lämpimiä kehoituksia tutustua tarjontaan tai hankkia tarjottava tuote tai palvelu.

Seo, Google & Facebook Ads yhdessä hyvin tehtynä luo vankan pohjan markkinoinnille.