Monikanavainen markkinointi
Markkinointia suunniteltaessa kysymys kuuluu: Millaiset tavoitteet asetat yrityksesi markkinointiin ja kuinka saavutat potentiaaliset asiakkaasi?
Markkinoinnissa ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia, mutta usein tutkimustyöllä sekä erilaisilla testeillä saadaan selville yrityksen parhaat markkinointikanavat.
Miksi monikanavainen markkinointi?
Eri markkinointikanavia käyttämällä, saadaan mainostaminen monipuoliseksi, sekä kyetään testaamaan useamman kanavan tehokkuutta. Harva markkinointikanava poissulkee toisen kanavan käyttöä.
Mitä enemmän markkinointikanavia käytetään ja mitä laadukkaammin markkinointi toteutetaan sekä toimii, sitä useammin mainonnan tavoitteisiin päästään kohtuullisella hinnalla. Markkinoinnin tavoitteet ovat yleensä tuotteen tai palvelun ostaminen, muita tavoitteita voi olla esimerkiksi arvontaan osallistuminen tai sähköpostilistalle liittyminen.
Markkinoinnilla näkyvyyttä ja menestystä
Hakukoneet (mm. Google, Bing) suosivat laadukkaita ja suosittuja verkkosivustoja, joka ilmenee siten, kun yrityksen verkkosivusto kerää reilusti käyttäjiä ja saa käyttäjät viettämään aikaa sivustolla sekä tekemään ostopäätöksen.
Mitä enemmän ja monipuolisemmin yritys toteuttaa eri kanavissa mainontaa, jotka usein ohjaavat samalle verkkosivustolle, saa hakukoneet positiivista dataa verkkosivustosta ja näin ollen monikanavainen markkinointi kasvattaa myyntiä sekä yrityksen näkyvyyttä.
Hyödynnä useita eri markkinointikanavia samanaikaisesti!
Nettirempan tarjoamat markkinointikanavat
Näkyvin ja kattavin markkinointipohja on yrityksen kotisivut eli verkkosivusto.
Kotisivut toimivat yrityksen kasvoina sekä helpottavat asiakkaiden ostopolkua,
jolloin tuotteen tai palvelun ostaminen onnistuu mainiosti kotisohvalta.
Hakukoneet, kuten Google, Bing, Yahoo tarjoavat yrityksille mahdollisuuden mainostaa
hakutuloksissa joko tekstinä tai kuvilla. Sitä pidetään yleisesti ottaen yhtenä
tehokkaimmista markkinointikeinoista. Hakusanamainonnassa mainonta kohdennetaan
niihin hakuihin, jonka avainsanat sopivat yrityksen tuotteisiin ja palveluihin.
Google esittää mainokset hakutuloksissa ensimmäisinä. Mainoksen ulkoasu vastaa pitkälti
hakutuloksien normaaleja tuloksia, mutta erottuu kuitenkin ´mainos´-tunnuksella
Mainokset ohjaavat mainostavan yrityksen sivustolle. Google Search-mainonnan etuja on
se, että siinä tavoitetaan asiakas juuri silloin, kun hän hakee mainostajan haluamaa aihetta
hakukoneesta.
Somemarkkinoinnin tekee tehokkaaksi yrityksen tuominen lähelle asiakasta
henkilökohtaisesti, lähestymällä asiakasta tämän henkilökohtaisella somekanavalla.
Somemainonnassa voidaan käyttää monipuolisesti kuvia, videoita, ääniä, tekstiä. Oman
mielikuvituksen sekä ammatillisen näkökulman käyttö tekevät mainonnasta hauskaa ja
täsmällistä, mutta ennen kaikkea asiakaslähtöistä.
Sisältömarkkinointi pitää sisällään yrityksesi kotisivut ja niiden sisällön. Esimerkiksi
kotisivuilla ylläpidät yritysblogia, joka käsittelee asiakkaitasi kiinnostavia aiheita
yritystoimintaan tai palveluihisi liittyen.
Kotisivusi ovat parhaimmillaan silloin, kun asiakkaasi käyttää oikeasti aikaa sisällön
tutkimiseen ja löytää helposti vastaukset kysymyksiinsä.
Kerro yrityksesi tarina tai tuo palvelusi päivänvaloon videon muodossa. Tutkimusten
mukaan digimarkkinoinnissa videoiden suosio on kasvanut hurjasti ja on suosituimpia
kanavia myös asiakkaiden näkökulmasta.
Mainosvideoita käyttämällä, asiakas saa viihdyttävän ja selkeän kuvauksen yrityksestä tai
yrityksen tuottamasta palvelusta. Koska nykypäivänä helppous viehättää, vaativat myös
asiakkaat helppoa viestintää, hyödynnä tätä markkinoinnissa.
Sähköpostimarkkinointi
Suurenakin yllätyksenä saattaa tulla tulla sähköpostimarkkinoinnin tehokkuus.
Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokasta, sillä usein ainoat kustannukset
sähköpostimarkkinoinnissa tulee sähköpostilistan keräämisestä, sekä ajasta jota
sähköpostikampanjan kirjoittamiseen menee.
Yksityisasiakkaalta tulee aina pyytää markkinointilupa ennen sähköpostilistalle lisäämistä.
Sähköpostimarkkinoinnin avulla pidät säännöllisesti yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiisi
erilaisin uutiskirjein, jotka voivat sisältää mm. erilaisia kampanjoita tai tiedotteita uusista
tuotteista.
Markkinointi ei ole käden käänteessä opittava aihe, joskin rakettitiedettäkään se ei ole ja jatkuvan kehityksen vuoksi markkinointi on jatkuvaa opiskelua. Jotta menestyy markkinoinnissa, tulee ymmärtää markkinoinnin yksinkertainen ydin, jonka vuoksi täytyy nähdä vaivaa ja kehittää osaamistaan: ostava asiakas.
Ennen kuin lähtee toteuttamaan markkinointia missä tahansa kanavassa, on ehdottoman tärkeää ottaa haltuun markkinointistrategia, jonka avulla markkinoinnin toteuttaminen ja myynti on hyvin suunniteltua, tavoitteellista ja kannattavaa.
Jääkö yrityksesi markkinointi vähäiseksi syystä tai toisesta?
Säästä aikaa ja hanki tuloksia ilman aikataulujen kanssa vääntämistä,
monikanavainen markkinointi on juuri meidän vahvuus.
Ota yhteyttä ja suunnitellaan yrityksesi markkinointi kohdilleen!