fbpx

Monikanavainen markkinointi

Monikanavainen markkinointi on markkinointia useassa eri kanavassa samanaikaisesti.

Monikanavainen markkinointi

Markkinointia suunniteltaessa kysymys kuuluu: Millaiset tavoitteet asetat yrityksesi markkinointiin ja kuinka saavutat potentiaaliset asiakkaasi?

Markkinoinnissa ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia, mutta usein tutkimustyöllä sekä erilaisilla testeillä saadaan selville yrityksen parhaat markkinointikanavat.

Miksi monikanavainen markkinointi?

Eri markkinointikanavia käyttämällä, saadaan mainostaminen monipuoliseksi, sekä kyetään testaamaan useamman kanavan tehokkuutta. Harva markkinointikanava poissulkee toisen kanavan käyttöä. 

Mitä enemmän markkinointikanavia käytetään ja mitä laadukkaammin markkinointi toteutetaan sekä toimii, sitä useammin mainonnan tavoitteisiin päästään kohtuullisella hinnalla. Markkinoinnin tavoitteet ovat yleensä tuotteen tai palvelun ostaminen, muita tavoitteita voi olla esimerkiksi arvontaan osallistuminen tai sähköpostilistalle liittyminen.

Markkinoinnilla näkyvyyttä ja menestystä

Hakukoneet (mm. Google, Bing) suosivat laadukkaita ja suosittuja verkkosivustoja, joka ilmenee siten, kun yrityksen verkkosivusto kerää reilusti käyttäjiä ja saa käyttäjät viettämään aikaa sivustolla sekä tekemään ostopäätöksen.

Mitä enemmän ja monipuolisemmin yritys toteuttaa eri kanavissa mainontaa, jotka usein ohjaavat samalle verkkosivustolle, saa hakukoneet positiivista dataa verkkosivustosta ja näin ollen monikanavainen markkinointi kasvattaa myyntiä sekä yrityksen näkyvyyttä.

Hyödynnä useita eri markkinointikanavia samanaikaisesti!

Nettirempan tarjoamat markkinointikanavat

 

Kotisivut

Näkyvin ja kattavin markkinointipohja on yrityksen kotisivut eli verkkosivusto.

Kotisivut toimivat yrityksen kasvoina sekä helpottavat asiakkaiden ostopolkua,

jolloin tuotteen tai palvelun ostaminen onnistuu mainiosti kotisohvalta.

 

Hakusanamainonta

Hakukoneet, kuten Google, Bing, Yahoo tarjoavat yrityksille mahdollisuuden mainostaa

hakutuloksissa joko tekstinä tai kuvilla. Sitä pidetään yleisesti ottaen yhtenä

tehokkaimmista markkinointikeinoista. Hakusanamainonnassa mainonta kohdennetaan

niihin hakuihin, jonka avainsanat sopivat yrityksen tuotteisiin ja palveluihin.

 

Google-mainonta

Google esittää mainokset hakutuloksissa ensimmäisinä. Mainoksen ulkoasu vastaa pitkälti

hakutuloksien normaaleja tuloksia, mutta erottuu kuitenkin ´mainos´-tunnuksella 

Mainokset ohjaavat mainostavan yrityksen sivustolle. Google Search-mainonnan etuja on

se, että siinä tavoitetaan asiakas juuri silloin, kun hän hakee mainostajan haluamaa aihetta

hakukoneesta.

 

Facebook-mainonta

Somemarkkinoinnin tekee tehokkaaksi yrityksen tuominen lähelle asiakasta

henkilökohtaisesti, lähestymällä asiakasta tämän henkilökohtaisella somekanavalla.

Somemainonnassa voidaan käyttää monipuolisesti kuvia, videoita, ääniä, tekstiä. Oman

mielikuvituksen sekä ammatillisen näkökulman käyttö tekevät mainonnasta hauskaa ja

täsmällistä, mutta ennen kaikkea asiakaslähtöistä.

 

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi pitää sisällään yrityksesi kotisivut ja niiden sisällön. Esimerkiksi

kotisivuilla ylläpidät yritysblogia, joka käsittelee asiakkaitasi kiinnostavia aiheita

yritystoimintaan tai palveluihisi liittyen.

Kotisivusi ovat parhaimmillaan silloin, kun asiakkaasi käyttää oikeasti aikaa sisällön

tutkimiseen ja löytää helposti vastaukset kysymyksiinsä.

 

Videomainonta

Kerro yrityksesi tarina tai tuo palvelusi päivänvaloon videon muodossa. Tutkimusten

mukaan digimarkkinoinnissa videoiden suosio on kasvanut hurjasti ja on suosituimpia

kanavia myös asiakkaiden näkökulmasta.

Mainosvideoita käyttämällä, asiakas saa viihdyttävän ja selkeän kuvauksen yrityksestä tai

yrityksen tuottamasta palvelusta. Koska nykypäivänä helppous viehättää, vaativat myös

asiakkaat helppoa viestintää, hyödynnä tätä markkinoinnissa.

 

Sähköpostimarkkinointi

Suurenakin yllätyksenä saattaa tulla tulla sähköpostimarkkinoinnin tehokkuus.

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokasta, sillä usein ainoat kustannukset

sähköpostimarkkinoinnissa tulee sähköpostilistan keräämisestä, sekä ajasta jota

sähköpostikampanjan kirjoittamiseen menee.

Yksityisasiakkaalta tulee aina pyytää markkinointilupa ennen sähköpostilistalle lisäämistä.

Sähköpostimarkkinoinnin avulla pidät säännöllisesti yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiisi

erilaisin uutiskirjein, jotka voivat sisältää mm. erilaisia kampanjoita tai tiedotteita uusista

tuotteista.

Markkinointi ei ole käden käänteessä opittava aihe, joskin rakettitiedettäkään se ei ole ja jatkuvan kehityksen vuoksi markkinointi on jatkuvaa opiskelua. Jotta menestyy markkinoinnissa, tulee ymmärtää markkinoinnin yksinkertainen ydin, jonka vuoksi täytyy nähdä vaivaa ja kehittää osaamistaan: ostava asiakas.

Ennen kuin lähtee toteuttamaan markkinointia missä tahansa kanavassa, on ehdottoman tärkeää ottaa haltuun markkinointistrategia, jonka avulla markkinoinnin toteuttaminen ja myynti on hyvin suunniteltua, tavoitteellista ja kannattavaa.

Jääkö yrityksesi markkinointi vähäiseksi syystä tai toisesta?

Säästä aikaa ja hanki tuloksia ilman aikataulujen kanssa vääntämistä,

monikanavainen markkinointi on juuri meidän vahvuus.

Ota yhteyttä ja suunnitellaan yrityksesi markkinointi kohdilleen!

Ota yhteyttä 👌