Koronavirus-Hysteria

4 Neuvoa yrittäjälle

Harva osasi vuoden alussa ennustaa, että mitä tulee tapahtumaan. Koronavirus on musta joutsen, joka on varmasti yllättänyt jokaisen jollain tavalla. Lahjakkain oraakkelikaan ei varmasti osannut arvata, että kun pandemia iskee, niin selkein oire on outo tarve mennä lähimpään Prismaan ostamaan vessapaperia. 

Vaikka koronavirushysteriassa on paljon huvittavia piirteitä, niin kyse on kuitenkin pelottavasta ja äärimmäisen vakavasta asiasta. Ihmisten omaisuus sulaa pörsseissä ja yritysten kalenterit alkavat näyttää tyhjiltä. Asiakkaat peruvat tapaamisia, eivätkä tule enää ostamaan muita kuin kaikista välttämättömimpiä asioita. Väitän kuitenkin, että oikeilla toimenpiteillä osan perutuista tapaamisista voi saada hankittua takaisin ja voi jopa houkutella uusia asiakkaita paikalle.

1. Palvele riskiryhmään kuuluvia asiakkaita noudattaen erityistä huolellisuutta. 

Koronaviruksen riskiryhmään kuuluvat ainakin ikäihmiset, erilaisia kroonisia tauteja sairastavat eli perussairaat sekä ne, jotka ovat erityisen alttiita hengitystieinfektioille. Jos pidät huolen, että palvelet riskiryhmään kuuluvia tai riskiryhmän kanssa toimivia henkilöitä noudattaen TTL:n toimintaohjeita, voit palvella asiakkaitasi pienemmällä huolella.

2. Päästä riskiryhmiin kuuluvat ja vähänkin sairaat henkilöt vapaalle.

Työpaikalla ei kannata työskennellä kenenkään, joka kuuluu riskiryhmään. Pidä huoli, ettet työskentele muiden seurassa, jos kuulut riskiryhmään, etkä anna kenenkään muunkaan riskiryhmään kuuluvan työskennellä muiden seurassa.

3. Paranna hygieniaa työpaikalla, sekä näytä siistimmältä kuin tavallisesti.

Asiakas haluaa nähdä, että hänen huolensa otetaan tosissaan. Nyt ei ole hyödytöntä ottaa käsidesipulloja esille ja lisätä tilojen siivouskertoja.

4. Tiedota asiakkaille riskeistä ja siitä, mitä olette tehneet asioiden eteen.

Ihmiset panikoivat, koska eivät ymmärrä. Kerro asiakkaillesi, että heidän ei tarvitse lopettaa elämistä kokonaan. Tärkeää on tiedostaa se, että kuuluvatko he riskiryhmään vai ei tai ovatko he välittömässä tekemisessä riskiryhmään kuuluvien kanssa. Voit myös muistuttaa esimerkiksi hygienian parantamisesta sekä riskiryhmien eristämisestä. Jos sinua huolettaa liiketoimintasi jatkuvuus koronaviruksen takia, niin ota yhteyttä. Ehkä yhdessä keksimme keinot, miten sinun liiketoimintasi voisi jatkua kannattavana koronaviruksesta huolimatta, ilman mahdottoman suuria riskejä.