fbpx

Kaupallinen Yhteistyö

Sosiaalisessa mediassa kaupallinen yhteistyö tarkoittaa yrityksen ja sosiaalisen median käyttäjän yhteistyötä. Käyttäjä markkinoi sosiaalisen median tileillään yrityksen toimintaa ja täten saa vastineeksi yritykseltä palkkion.

Kaupallista yhteistyötä voi toteuttaa useilla eri sosiaalisen median kanavilla, kuten Instagramissa, Facebookissa, Blogissa, Youtubessa, Podcastissa, Snapchatissa.

Millainen sosiaalisen median käyttäjä on hyvä yhteistyökumppani?

Käyttäjän tuottama sisältö voi olla mitä tahansa, mistä käyttäjä on itse aidosti kiinnostunut.

Käyttäjän sosiaalisen median tilit ovat persoonallisia, aitoja ja mielenkiintoa herättäviä, joka vetää seuraajia puoleensa. Sisältö on laadukasta ja motivoivaa, esimerkiksi kuvat ovat korkeatasoisia katseenkiinnittäjiä. 

Seuraajat ovat kiinnostuneita käyttäjän tuottamasta sisällöstä sekä seuraavat tilejä aktiivisesti.

Käyttäjän somekäyttäytyminen on asiallista ja huomaavaista sekä käyttäjä ylläpitää kommunikaatiota seuraajiinsa, esimerkiksi vastaamalla saamiinsa kommentteihin ja viesteihin.

Kuinka saada kaupallisia yhteistöitä?

Kaupallista yhteistyötä voi harjoittaa kuka tahansa sosiaalisen median käyttäjä, edellyttäen aktiivista esilläoloa tilin välityksellä sekä tarjoamalla laadukasta sisältöä.

Yleensä yritykset kiinnostuvat käyttäjistä, jotka esimerkiksi tägäävät yrityksen nimen tai aiheeseen liittyviä hashtageja useisiin tilin postauksiin ja tilin seuraajat reagoivat postauksiin aktiivisesti.

Aktiivinen käyttäjä voi saada tarjouksen yhteistyöpyynnöstä yritykseltä tai käyttäjä voi itse olla yhteydessä kiinnostavaan yritykseen ja tarjota yhteistyötarjousta, jolloin yritys voi katsoa edukseen ottaa tarjouksen vastaan.

Kontaktina yrityksen ja käyttäjän välillä voi toimia kolmas taho, joka keskittää toimintansa yhteistyökumppanuuksien löytämiseen.

Kuinka tehdään yhteistyöpostauksia?

kaupallisen yhteistyön postauksissa tulee käydä selkeästi ilmi, jotta kyseessä on yhteistyö sekä mikä yritys ja tuote tai palvelu on kyseessä.

Kaupallisessa yhteistyössä markkinoinnin sisältö vaihtelee riippuen yrityksen tuottamista palveluista tai tuotteista.

Yritys toimittaa käyttäjälle yritystoiminnastaan infoa sekä mahdollisia tuotteita, joista käyttäjä tekee postauksia tilillään, mahdollisesti myös useammilla kanavilla. Postaukset sisältävät, sosiaalisen median kanavasta riippuen, tekstin lisäksi kuvia ja videoita, joissa tulee esille markkinoitava materiaali.

Käyttäjä voi itse määritellä yhteistyöpostausten sisällön saamansa materiaalin ympärille, jolloin tämä vastaa itse suunnittelusta sekä toteutuksesta. Vaihtoehtoisesti postausten sisällön tuottamiseen osallistuu myös yritys, esimerkiksi osallistumalla suunnitteluun tai kommentoimalla sisältöä ennen julkaisua.

Milloin ja kuinka usein yhteistyötä toteutetaan, riippuu käyttäjän ja yrityksen solmimasta yhteistyösopimuksesta.

Yhteistyösopimus ja palkkio

Yhteistyösopimus solmitaan molempien osapuolten osalta ja yhteistyö tapahtuu sopimusehtojen mukaisesti. Yhteistyösopimukset vaihtelevat riippuen millaisesta yhteistyöstä on kyse eli jokainen sopimus voi sisältää yksilöllisiä ehtoja.

Yrityksen tarjoama palkkio käyttäjälle riippuu siitä, millaisen sopimukseen päädytään ja millaisin perustein palkkion suuruus määräytyy. 

Palkkio voi olla taloudellinen hyödyke tai vastaavan arvoinen etu, esimerkiksi jokin tuote tai lahjakortti. Palkkio voi myös sisältää sekä taloudellisen hyödykkeen että tuotteen.

Mikäli yhteistyökumppanuuden kontaktointiin on osallistunut kolmas taho, palkkiosta määräytyy tälle taholle sopimuksen mukainen korvaus.

Tunnetko olevasi sosiaalisen median intohimoinen käyttäjä ja tarjoat seuraajillesi mitä parhainta sisältöä? Oletko kiinnostunut kaupallisesta yhteistyöstä?

Jos vastasit molempiin kyllä, liity postituslistallemme täyttämällä lomake!

Etsimme jatkuvasti uusia kaupallisen yhteistyön harjoittajia.

Liity Kaupallisten yhteistöiden postituslistalle, ja saa ensimmäisenä parhaat tarjoukset kaupallisista yhteistöistä.

Ota yhteyttä 👌