Ilmainen kuvapankki markkinoinnissa 💰

Tässä artikkelissa kerrotaan mikä on ilmainen kuvapankki ja mitä hyötyä siitä on yrityksille

Ilmainen kuvapankki yrityksen markkinoinnissa 💡

Kuvapankit ovat nimensä mukaisesti kuva-arkistoja ja tietokantoja, jotka sisältävät valtavat määrät kuvia. Verkossa toimivat kuvapankit tarjoavat digitaalisia valokuvia, osa myös piirroksia, videoita ja vektoreita, lukuisista eri aihepiireistä, ja niitä hyödyntävät niin mainostajat, media-alalla työskentelevät kuin bloggaajatkin, niin yksityishenkilöt kuin yrityksetkin. Tarjolla on sekä maksullisia että maksuttomia kuvapankkeja. Maksullisien kuvapankkien kulut ovat usein varsin kohtuullisia ja valikoima valtava, mutta monille ilmaiset kuvapankit ja niiden tarjonta riittävät myös vallan mainiosti. Laadukkaimmat ilmaiset kuvapankit, kuten Pixabay, Unsplash, Pexels ja Kuvia Suomesta, tarjoavat kattavan ja ammattitasoinen materiaalivalikoiman nopeasti käyttöön. Tässä artikkelissa kerromme ilmaisista kuvapankeista yrityksen markkinoinnin näkökulmasta ja vastaamme muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Miten ilmaisten kuvapankkien materiaalia saa käyttää yrityksen markkinoinnissa?

• Mitä hyötyjä tai haittoja ilmaisten kuvapankkien käytössä on?

Yrityksen markkinointi ja ilmaisten kuvapankkien hyödyntäminen ✨

Olipa yrityksen toimiala mikä tahansa, sitä täytyy markkinoida useissa kanavissa. Markkinointirepertuaariin voivat kuulua yrityksen alan ja koon perusteella osa tai jopa kaikki seuraavista: televisio-, radio- ja lehtimainonta, omat nettisivut, sosiaalisen median kanavat, sähköpostimarkkinointi, kadunvarsimainonta ja erilaiset oheistuotteet ja liikelahjat. Kuvat ovat tärkeitä osasia niin nettisivuilla kuin Facebook-päivityksissäkin, sillä niillä saa herätettyä mielenkiintoa ja tuettua sanallista viestintään. Jos omasta takaa ei löydy laadukasta kameraa ja ammattitaitoa kuvien ottamiseen tai vaihtoehtoisesti aikaa tai resursseja palkata ulkopuolista kuvaajaa, ratkaisuna markkinointiin sopivien kuvien löytämiseen voi toimia ilmainen kuvapankki. Tarjolla on niin valmiita kuvia kuin kuvia, joita voi käyttää pohjana ja muokata halunsa mukaan.

Kun verkosta otettuja kuvia käyttää markkinointiin, täytyy ottaa huomioon muutamia tärkeitä seikkoja. Googlen haulla löydettyä kuvaa ei voi ottaa käyttöönsä noin vain, sillä kuvien käyttöön tulee olla lupa. Kuvapankkien kanssa ollaan varmemmilla vesillä, mutta niitäkin käytettäessä tulee tutustua kuvien käyttöehtoihin. Joidenkin palveluiden kuvia saa käyttää yksityiskäytössä, muttei kaupallisessa tarkoituksessa. Joitakin kuvia saa käyttää markkinoinnissakin, mutta niitä ei saa muokata. Jos kuvia kaivataan nimenomaan yrityksen markkinointia varten, on turvallisinta suosia kuvapankkeja ja kuvia, joilla on CCO-lisenssi. Kyseinen lisenssi antaa kuvan käyttäjälle niin sanotusti vapaat käyttöoikeudet kopioida, levittää ja muokata kuvaa. Vaikka kaikki kuvapankit eivät sitä edellytäkään, on kuvan yhteydessä aina kohteliasta mainita myös kuvaajan nimi, jos se vain on tiedossa.

Kuvapankkien hyödyt ja heikkoudet 😎

Yksi ilmaisten kuvapankkien ilmeisistä hyödyistä on tietenkin maksuttomuus. Vaikka markkinointia on vaikeata tehdä täysin ilmaiseksi, voi kuvien maksuttomuus kuitenkin vähentää markkinointiin kuluvia kustannuksia. Toinen etu on nopeus, kun kuvat ovat aina saatavilla muutaman klikkauksen päässä. Etuihin kuuluvat tietenkin myös kuvavalikoimien laadukkuus ja laajuus. Kotikutoiselta näyttävät kuvat eivät tänä päivänä vakuuta, eikä muutamasta itse napatusta kuvasta löydä välttämättä haluamaansa. Nykyään tarjolla on myös monenlaisia kuvapankkeja: osa tarjoaa yleisluontoisia ja moneen paikkaan sopivia mainoskuvia, osa hieman persoonallisempia ja tyylillisesti erikoisempia kuvia. Valitsemalla kuvapankin huolella voi siis löytää juuri oman yrityksen näköistä kuvitusta, ja jos kuvaan kuuluu vielä muokkausoikeus, voi sitä vielä viimeistellä juuri oman yrityksensä henkeen sopivaksi.

Vaikka helppo saavutettavuus on eittämättä kuvapankkien etu, voi se markkinoinnin näkökulmasta olla joskus myös huono puoli. Kun kuviin pääsevät käsiksi käytännössä kaikki, suurenee riski siihen, että moni yritys valitsee nettisivuilleen tai muuhun markkinointikanavaansa saman kuvan. Luonnollisesti kuvapankin kuvat eivät myöskään näytä juuri yrityksen omia tiloja, rakennuksia, tuotteita, palveluita tai henkilökuntaa. Jos niitäkin halutaan tuoda esille, joudutaan kuvapankkien hyödyntämisen lisäksi itse kuvauspuuhiin. Omat rajoitteensa asettavat myös kuvakulttuurien erot. Monia kuvapankkeja dominoi niin sanottu jenkkityyli, jossa etenkin ihmiset voivat näyttää turhan kiiltokuvamaisilta ja tilanteet turhan lavastetuilta. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että markkinoille on tullut myös suomalaisia kuvapankkeja ja kansainvälisten kuvapankkien tyylit ja valikoimat monipuolistuvat jatkuvasti.

Opi hyödyntämään ilmaiset kuvapankit 👓

Yrityksen verkkosivu ilman kuvia tai mainos Instagramissa tärähtäneen kuvan kera – ei kiitos! Ilmainen kuvapankki voi olla oiva ratkaisu markkinointikuvien löytämiseen, ja maksullisia pankkeja kannattaa harkita vasta, jos ilmaisista ei kerta kaikkiaan koe löytävänsä haluamaansa. Sen sijaan, että nappaisi markkinointiinsa ensimmäiset hakusanalla tulleet kuvat, kuvapankin mahdollisuudet kannattaa hyödyntää paljon perusteellisemmin. Mitä yritys haluaa kuvillaan viestiä? Mikä on yrityksen tyyli? Entäpä markkinoinnin kohderyhmä? Kysymyksiä kannattaa pohtia ja myös miettiä kompromisseja: mikä kuva sopii meille, mutta ei ole ehkä muiden yritysten ensimmäinen vaihtoehto. Kun ilmaisia kuvapankkeja ja niiden valikoimia selailee huolellisesti ja oman kohderyhmänsä ja tyylinsä mielessä pitäen, voi niistä parhaimmillaan löytää kaikki tarvitsemansa kuvat.

Kerromme mielellämme lisää, tutustu kattaviin digimarkkinoinnin palveluihimme!